Hyresgästinformation

Genom att logga in på vår hyresgästportal KAN DU SE DINA HYRESAVIER, INBETALNINGAR ELLER INFORMATION OM NÅGOT ÄR PÅ GÅNG I DIN fastighet.

Du kan också säga upp ditt avtal eller göra en felanmälan.

Information till dig som är vår hyresgäst

Här har vi samlat relevant information till dig som antingen är eller vill bli vår hyresgäst. Vi tror att informationen nedan besvarar de flesta frågorna som du kan tänkas ha, annars är ni alltid välkomna att kontakta oss.

Frågor & svar

Våra hyresgäster hör av sig med olika frågor och en del av frågorna återkommer oftare än andra. Därför har vi valt att presentera de vanligaste frågorna och svaren här.

Hur loggar jag in på hyresgästportalen "DinHyresvärd"?

På portalen DinHyresvärd kan du som är hyresgäst hos oss logga in för att exempelvis se dina hyresavier, inbetalningar och göra serviceanmälningar. Du kan också säga upp ditt hyresavtal.

För att kunna logga in till DinHyresvärd måste vi ha tillgång till din mejladress. Om du inte tidigare uppgett den måste du skicka den till oss. Detta kan du göra genom att använda vårt kontaktformulär eller genom att mejla till info@stjernplan.se.

Vi kommer att bjuda in dig till Dinhyresvärd genom att skicka ett aktiveringsmejl. Vänligen följ instruktionerna som framgår i mejlet.

Vad gör jag om jag inte får min hyresavi?

En hyresvärd har enligt lag ingen skyldighet att skicka ut fysiska hyresavier, utan det är något vi (och de flesta andra hyresvärdar) gör som en extra tjänst. Hyran måste du ändå alltid betala, oavsett om du fått eller inte fått någon hyresavi.

I vårt arbete med att bli mer hållbara har vi fört diskussioner om att sluta dela ut hyresavier för tillsammans bidra till ett bättre miljöarbete. Du kan därför förvänta dig att vi inom en snar framtid slutar skicka avier per post.

Väljer du inget annat betalningssätt så kommer hyresavierna till dig per e-post. Du kan välja att betala din hyra på olika sätt. Om du väljer att fysiskt gå till post eller bank för att betala, glöm inte att skriva ditt namn och objektnummer på avin (du hittar objektnumret på din avi). Om du betalar digitalt, se till att fylla i rätt OCR-nummer. Du kan också välja att låta hyran dras automatiskt från ditt bankkonto med så kallat autogiro alternativt välja att få hyresavin digitalt i form av en e-faktura. Du har även dygnet runt tillgång till dina hyresavier på DinHyresvärd.

Jag hittar inte min hyresavi, kan jag se den någonstans?

Du kan alltid se dina aktuella hyresuppgifter om du loggar in på DinHyresvärd. Där kan du också se en del av din tidigare hyreshistorik. Om du har frågor om hyresavier och saknar tillgång till internet är du välkommen att ringa till oss på telefonnummer 040 45 00 00.

Vad händer om jag betalar hyran för sent?

Om du inte betalar din hyra i tid skickar vi automatiskt ut ett inkassokrav med en extra avgift (180 kronor i dagsläget). Den extra avgiften debiteras på kommande kvartals första månadshyra. Om du då inte betalar hyran omgående skickar vi ärendet vidare för indrivning. Den som ofta är sen med sin hyresinbetalning riskerar uppsägning av sitt kontrakt och att förlora sin hyresrätt.

Mellan vilka tider ska det vara tyst?

Du får inte störa dina grannar vid någon tidpunkt, dock är det extra viktigt mellan kl. 22.00-07.00. Låt inte dina besökare springa upp och ner i trapphuset eller smälla i dörrar då det stör alla i fastigheten. Även när du har fest gäller regeln, men har du förstående grannar kanske du kan ha lite mer ljudliga kalas. Informera gärna dina grannar före en eventuell fest.

Får jag ställa saker i trapphuset eller i entrén?

Cyklar, pulkor, barnvagnar och liknande föremål måste ställas i särskilda utrymmen – inte i trapphus och entréer. Föremål i trapphus ökar brandrisken. Utryckningspersonal måste alltid kunna komma fram vid en eventuell utrymning.

Vilka regler finns det kring rökning?

Rökning är förbjudet i lägenheter och i alla allmänna utrymmen såsom hissar, tvättstuga och trapphus. Du får inte kasta fimpar på marken eller från balkongen. Vi strävar efter rökfria hus.

Ingår el i hyran?

Nej, det ingår inte. Hushållsel och/eller eventuell gas måste varje hyresgäst själv teckna eget abonnemang för. Du är skyldig att ha ett elabonnemang under hela hyrestiden. 

Var anmäler jag fel i lägenheten som jag vill få åtgärdat?

Det bästa är att logga in på vår hyresgästportal DinHyresvärd och själv registrera ditt ärende. Du som inte har tillgång till internet kan ringa till telefonnummer 040 45 00 00 under våra telefontider. 

Ibland inträffar saker som kräver omedelbara åtgärder. Det kan handla om översvämning, elavbrott, en värmeanläggning som slutat fungera eller risk för fara för person eller egendom inom fastigheten. Det här gäller om du måste göra en akut serviceanmälan på andra tider än när serviceanmälan är bemannad:

Akuta fel

Om du behöver akut hjälp i fastigheten/lägenheten utanför kontorstid, mellan kl.16.00-08.00 och under helgen, ringer du fastighetsjouren. Er fastighets journummer finner du under fliken ”FASTIGHETER”, välj din kommun och klicka dig vidare till din fastighet. Jour utanför kontorstid skickas endast när det gäller ärenden som översvämning, elavbrott, risk för fara eller liknande som kräver akuta åtgärder. Hyresgäst som kallar på jourtjänst för något som inte kräver omedelbar åtgärd riskerar att själv få stå för utryckningskostnaden.

Problem med hissen?

Olika fastigheters hissar skiljer sig från varandra och vi använder oss därför av några olika företag för service och reparation av våra hissar. I varje fastighet finns information om vart du ska vända dig om hissen i din byggnad skulle gå sönder. Telefonnummer till aktuell hissreparatör finns anslaget i både hiss och trapphus. Vid akuta problem med risk för fara ringer du direkt till SOS alarm, telefon 112.

Lås-jour

Vi har inte några extra nycklar till din lägenhet. Om du förlorar dina nycklar eller låser dig ute måste du därför själv kontakta låssmed för dörröppning – och stå för kostnaderna. 

Skadedjur

Om du skulle upptäcka skadedjur är det viktigt att åtgärda problemet så snart som möjligt. Vi har avtal med Anticimex via vårt försäkringsbolag. Vid eventuellt problem med skadedjur, kontakta först vår serviceanmälan.

Vad menas med lägenhetsnummer?

Det finns två sorters lägenhetsnummer, nationella lägenhetsnummer och Stjernplans egna objektnummer.

2006 infördes en lag om att det ska finnas ett nationellt lägenhetsregister. Lantmäteriet ansvarar för registret, där bland annat folkbokföringen ingår, och föreskrifterna säger att om det finns fler än en bostad med samma adress ska varje bostad ha ett eget lägenhetsnummer. Varje lägenhetsnummer i det nationella registret är fyrsiffrigt och bildar tillsammans med adressen en unik identitet för varje bostad.

Utöver numren i det nationella lägenhetsregistret har vi (liksom andra fastighetsägare, hyresvärdar och bostadsrättsföreningar) sedan länge egna objektsnummer för att hitta rätt i våra fastigheter och fastighetssystem.

Det finns alltså två parallella beteckningssystem. Som fastighetsägare ligger det på vårt ansvar att sätta upp lägenhetsnumren väl synligt i varje fastighet. Du hittar därför alltid de nationella lägenhetsnumren på namntavlan i porten, medan du hittar Stjernplans egna objektnummer högst upp i ena hörnet på din lägenhetsdörr. Behöver du veta vilket lägenhetsnummer eller objektnummer du har, men inte hittar det i porten eller på utsidan av din lägenhetsdörr? Då kan du antingen kolla på din avi annars är du naturligtvis välkommen att ringa till oss på telefonnummer 040 45 00 00, så hjälper vi dig.

Tänk på att det är viktigt att du är folkbokförd där du bor. När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (https://skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress.

Jag är hyresgäst och vill hyra parkeringsplats, hur gör jag?

Många av våra hyresgäster efterfrågar även en plats att ställa bilen på. Andra känner större behov av extra förrådsutrymme. Även om Stjernplans huvudfokus är bostäder så rymmer vårt fastighetsbestånd även en mängd kontors- och butikslokaler, parkeringsplatser och förråd. På sidan ”lediga objekt” samlar vi alla de objekt vi har som är lediga just nu. Du som är nyfiken på något mer än lägenheten du bor kan enkelt lämna din intresseanmälan direkt vid objektet du är intresserad av.

Får jag måla och tapetsera om i lägenheten?

Ja, du får måla om och tapetsera i din lägenhet om arbetet utförs på ett korrekt och fackmannamässigt sätt. Vi föredrar att du målar där det är målat och tapetserar om där det är tapet. Om dina val av färg och/eller material skiljer sig från det ”normala” har vi som hyresvärd rätt att kräva att du återställer lägenheten om du skulle flytta, alternativt kan vi fakturera dig för kostnaden att återställa lägenheten.

Vad gäller angående nyckelhantering?

I samband med att du ska flytta in, kvitterar du ut nycklar till din nya lägenhet. Du får då lägenhetsnycklar, entrénycklar samt nycklar till gemensamma utrymmen (om sådana finns). Samtliga nycklar som hör till lägenheten ska återlämnas då du flyttar i samband med besiktningen. 

Bra att veta:

  • Om du tappar bort dina lägenhetsnycklar ska du vända dig till en auktoriserad låssmed, som hjälper dig att öppna dörren. Du måste själv betala för låssmedens arbete.
  • Vill du komplettera med extra nycklar eller om du tappat bort en nyckel, kontaktar du oss på Stjernplan Förvaltning, som ordnar det åt dig. Du står själv för denna kostnad.
  • I de fall vår personal är behjälpliga med att öppna för utelåsta hyresgäster, utgår en serviceavgift.
Varför måste jag ha balkonglådorna på insidan av balkongen?

Att du måste placera blomlådorna på insidan av balkongräcket beror på att de annars riskerar att utgöra fara för andra. Du får därför aldrig montera dina blomlådor på utsidan av balkongen. Det är också bra att tänka på att vattna blommor i balkonglådor försiktigt, så att det inte rinner ner blomvatten på balkongen under.

Får jag grilla på min balkong/på min uteplats?

På sommaren tycker många om att grilla mat utomhus. Du som har balkong/uteplats, om det inte stör dina grannar, går det bra att använda gasol- eller elgrill. Ibland finns en gemensam grillplats på gården – använd gärna den! Om du grillar på gården var noga med att släcka elden innan du går, städa efter dig och lämna aldrig tändvätska eller annat som kan vara farligt för till exempel barn.

Ta gärna kontakt med dina grannar för att komma överens om och anpassa grillningen på bästa sätt. Det finns de som är allergiska eller störs av lukten.

Jag vill sätta upp en parabolantenn, är det okej?

Våra TV-leverantörer erbjuder idag ett stort utbud av TV-kanaler, så om det inte är absolut nödvändigt ser vi helst att hyresgäster avstår från parabol. Om du ändå vill ha parabol måste du montera den på insidan av balkongen, så att den inte utgör fara för andra. Du får aldrig montera den på utsidan av balkongen. När du installerar parabolen får du inte heller fästa den i eller göra åverkan på vare sig fasad, balkong eller övriga snickerier. Detta gäller även blomlådor på balkongen, som måste placeras på balkongräckets insida.

Varför är det så kallt i min lägenhet?

Luft- och golvtemperatur får lägst vara 18° C i en bostad enligt Socialstyrelsens norm. Stjernplan strävar efter att hålla 20° C dagtid, räknat en meter från väggen och en meter upp från golvet. Kontakta felanmälan om temperaturen i din lägenhet stadigvarande understiger 20° C. När du mäter är det viktigt att vredet på elementet står på max. 

Även om elementen skulle vara kalla, så behöver det inte vara något fel. Värmen på elementen styrs av en utomhusgivare, som ser till att hålla rätt temperatur i förhållande till den aktuella temperaturen utomhus. Vid väderomslag, som övergångar mellan höst/vinter och vinter/vår, händer det dock att systemen kan ha lite svårt att hänga med i svängarna. Vid temperaturer kring 0° C händer det att elementen känns kalla och luften upplevs som rå och kall, även om temperaturen i lägenheten är 20° C.

Se till att hålla tilluftsventilerna som finns ovan eller under fönstren öppna, annars kommer luften att ta andra vägar in i lägenheten vilket kan leda både till sämre luftcirkulation och att du upplever drag. Under höst och vinterperioden är det extra viktigt att hålla entrédörrar, fönster och vädringsbalkonger stängda så att fastigheten inte kyls ned. När det är mycket kallt ute kan även elementen i entrén frysa sönder om porten står öppen.

Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?

Ja, du får hyra ut din lägenhet om du har vårt skriftliga godkännande. För att få tillstånd att hyra ut din lägenhet måste du lämna in en ansökan och ha godtagbara skäl. Exempel på godtagbara skäl kan vara att du ska studera/arbeta på annan ort under en begränsad tid eller att du vill pröva att vara sambo. 

Om du fått tillstånd måste du upprätta ett särskilt kontrakt (finns att köpa i bokhandeln) mellan dig och den du hyr ut till. Uthyrningen ska vara tidsbegränsad och får aldrig vara förenad med besittningsrätt. Om du hyr ut din lägenhet i andra hand utan att ha vårt tillstånd riskerar du uppsägning av ditt kontrakt och att förlora din hyresrätt. Det gäller även om du väljer att låna ut din lägenhet utan att ta ut någon hyra.

För dig som hyr ut din lägenhet i andra hand är det viktigt att vara medveten om är att det alltid är du själv som förstahandshyresgäst som ansvarar för att hyran blir betald i tid och att din hyresgäst sköter sig. Om din andrahandshyresgäst till exempel stör grannarna kan du själv riskera att bli uppsagd. Tänk också på att du som förstahandshyresgäst inte får ta ut en högre hyra än den du själv betalar. Om lägenheten är möblerad kan du ta ut högst 15% mer. Om el eller bredband ska ingå i hyran får du bara ta betalt för de kostnader som du själv har.

Skulle du hyra ut din lägenhet utan tillstånd och ta ut en högre hyra av din andrahandshyresgäst än vad du har rätt till så riskerar du att bli av med din hyresrätt och riskerar böter eller fängelse då det efter den 1 oktober 2019 är brottsligt. Om vi gett avslag på din ansökan om andrahandsuthyrning men du ändå upplever att du har godtagbara skäl, då kan du som hyresgäst gå vidare till Hyresnämnden för att söka tillstånd.

Här hittar du blankett för ansökan om uthyrning i andrahand 

Hur lång är uppsägningstiden på min lägenhet?

Uppsägningstiden är alltid tre kalendermånader och räknas per månadsskifte från uppsägningen. Uppsägning ska alltid ske skriftligt. Om du säger upp din lägenhet är du enligt hyreslagen skyldig att visa din lägenhet för intressenter. Därför måste du uppge såväl adress som telefonnummer (gärna flera) dit spekulanter kan vända sig för att bestämma tid för visning av lägenheten.

Här hittar du blankett för uppsägning ↓

Hur säger jag upp min lägenhet?

Du kan säga upp din lägenhet genom att logga in och legitimera dig med BankID inne på portalen DinHyresvärd. Du kan också fylla i blanketten som finns för nedladdning här på vår hemsida. Den måste då skrivas ut, undertecknas och skickas till Stjernplan via e-post. Vår mejladress för detta är uthyrning@stjernplan.se. Efter att Stjernplan mottagit uppsägningen får ni en bekräftelse inom 7 arbetsdagar.

Tänk på att avflyttningsdatum är ett lagstadgat datum. Hyresavtalet upphör att gälla tre hela kalendermånader efter att vi har fått din uppsägning. Sker uppsägningen exempelvis den 10 januari upphör avtalet den 30 april.

Här hittar du blankett för uppsägning ↓

Trivsel & Trygghet

För att alla i huset och bostadsområdet ska trivas och känna sig trygga är det viktigt att visa respekt och ta hänsyn till sina grannar.

  • Du får inte störa dina grannar vid någon tidpunkt, dock är det extra viktigt mellan 22.00 – 07.00. Du som hyresgäst ansvarar för att dina gäster följer våra trivselregler
  • Det är inte tillåtet att montera parabol eller antenn på fastighetens tak, skorsten, fasad, balkong eller fönster.
  • Blomlådor och vädringsräcken får endast sitta på insidan av balkongräcket. Se till att krukor och blomlådor har fat och övervattna inte så att det rinner ner till grannarna under dig.
  • Det är förbjudet att skaka och piska mattor och sängkläder från balkongen. Det är heller inte tillåtet att grilla på balkongen på grund av os och brandrisk. Grillning sker på anvisad plats.
  • Rökning är förbjudet i lägenheter och i alla allmänna utrymmen såsom hissar, tvättstuga och trapphus. Vi strävar efter rökfria boendemiljöer och vi uppskattar att fimpar inte kastas på marken eller balkongen.
  • Du ansvarar för dina husdjur så se till att de inte skäller eller förorenar i eller runt fastigheten. Husdjur får inte springa lösa i området eller i de gemensamma utrymmena.
  • Cyklar, pulkor och barnvagnar måste ställas i särskilda utrymmen – inte i trapphus eller entréer eftersom föremål i trapphus ökar brandrisken. Vid en eventuell utrymning måste utryckningspersonal alltid kunna komma fram.

Tips & Råd

Här presenteras olika tips och råd vilka du som hyresgäst kan testa på egen hand.

Rengöring av golvbrunn

Om det blir stopp i golvbrunnen i badrummet, eller om det luktar illa, så är det dags att rengöra golvbrunnen och kontrollera att vattenlåset sluter tätt. Vi får in många frågor kring just detta, och rengöring av golvbrunn/ vattenlås är något som man själv ansvarar för som hyresgäst. Därför vill vi lägga ut instruktioner på hur man går tillväga och vi hoppas att detta ger svar på många av de frågor som vi brukar få in.

Problem:
Om vattnet inte rinner undan ordentligt ner i golvbrunnen, så är det förmodligen stopp i vattenlåset. Hår och tvålrester binds nämligen samman och bildar proppar i vattenlåset och detta behöver man regelbundet rensa för att förhindra stopp och dålig lukt.

Steg 1: är att ta bort silen (metallöverdelen på golvbrunnen). Denna kan antingen lyftas upp (ibland får man ta ett smalt verktyg till hjälp för att lyfta upp kanten så att man kan få ett tag om silen), eller skruvas upp om denna sitter fast med skruvar.

Steg 2: under silen finns vattenlåset, som ofta ser ut som en liten hink. Denna lyfts upp ur golvbrunnen och rengörs på både in- och utsidan.

Steg 3: det rengjorda vattenlåset sätts ner igen i golvbrunnen. Se till att det sätts ner ordentligt och att samtliga gummisidor sitter tätt. På så sätt förhindrar man att lukt kommer upp ur vattenlåset.

Steg 4: Spola gärna ner nytt vatten i vattenlåset eller en liten skvätt diskmedel, och sätt sedan tillbaka silen.

Tips: Om ni är på semester en längre period, så kan man lägga i lite matolja sitt vattenlås för att förhindra att vattnet dunstar och det börjar lukta illa ur golvbrunnen.

Felanmälan och felsökning

Ibland krävs det ingen större insats för att felsöka och åtgärda, och då kan en serviceanmälan vara onödig. Här följer några enkla tips på felsökning och åtgärder som du själv kan tillämpa:

Ingen ström
Om strömmen försvinner kan du enkelt felsöka själv!

Börja med att stänga av den elapparat du senast satte på. Kontrollera därefter säkringarna (propparna) i ditt elskåp. Om det blir kortslutning eller om ledningen överhettas går säkringen sönder och strömmen bryts automatiskt. Att detta har skett ser man genom att proppens ”öga” lossnar, alternativt att brytaren för den aktuella säkringen har ändrat läge (gäller moderna el-centraler).

Byt den säkring som gått sönder mot en ny med samma styrka, alternativt för tillbaka brytaren till uppfällt läge.

Det går inte att stänga kylskåpsdörren
Titta efter om det är något som ligger i vägen och hindrar att dörren stängs. Oftast är det något som ligger i vägen. Märker du dock att det är problem med gångjärnen i dörren eller att dörren lutar kraftigt, gör då en felanmälan.

Om toaletten rinner
Du kan själv prova att dra i eller trycka på spolknappen ett par gånger ifall det rinner vatten i toaletten. Om det fortsätter att rinna skall du anmäla felet till oss för att förhindra översvämning eller att det helt enkelt rinner iväg många liter vatten i onödan.

Stopp i handfatet
När vatten inte rinner ner i tvättstället beror det oftast på att det är stopp i vattenlåset. Det är enkelt att åtgärda. Öppna vattenlåset men var noga med att samla upp vatten och smuts som kommer från vattenlåset i en hink eller balja. Försök att ta bort eventuellt avfall som fastnat i rören och spola med hett vatten innan du stänger vattenlåset igen.

Att rengöra kakel

Här följer tips på hur man kan rengöra kakel. Regelbunden rengöring håller väggarna fräscha och fina.

Städning
Ett miljövänligt sätt att rengöra är att blanda lika delar ättika och vatten och spraya blandningen på väggen. Låt den verka i några minuter och torka sedan av med en så kallad mirakeltrasa. Det är särskilt i fogarna som smuts gärna vill sätta sig och vid behov kan det vara bra att använda den mjuka sidan av en vit Scotch-Brite-svamp. Den gröna varianten är inte lämplig då den repar kakel.

Vid beläggning/mögel
Om det har börjat uppstå en beläggning eller mögel i kakelfogarna behövs en lite grövre rengöring. Använd då rengöringsmedel för klinkers och kakel som finns i byggvaruaffärer. Spraya på den och låt den verka. Borsta sedan med en nagel- eller tandborste tills smutsen är borta. Avsluta med att skölja av och torka med en mirakeltrasa. Tänk på att fogmassan mellan kakelplattorna är ganska porös, så gå inte på allt för hårt. Om det är svårt att komma åt i hörnen, så prova med en tops.

Ta hand om ditt kylskåp

Rinner det vatten ner på köksgolvet när du öppnar dörren till ditt kylskåp? Ofta beror det på att hålet i kylskåpets botten är tilltäppt, eller så sitter hyllorna fel. På några minuter löser du det hela själv!

Lösning 1: Kontrollera avrinningshålet
Varje gång du öppnar kylskåpet kommer fukt in från lägenheten. Fukten sätter sig på kylskåpets bakre vägg där kylplattan sitter. Efter ett tag bildas vattendroppar som rinner nedför väggen, så kallat kondensvatten.

I kylskåpets botten finns ett hål där vattnet ska kunna rinna ut. Vattnet leds sedan ner till en liten skål som sitter ovanför kompressorn. Värmen som uppstår när kompressorn arbetar räcker för att vattnet ska förångas, så kylskåpet tar med andra ord hand om kondensvattnet. Men om smuts fastnar i det lilla avrinningshålet söker sig vattnet andra vägar.

Lösning 2: Hyllornas placering
Ett annat vanligt fel är att hyllorna inte sitter rätt. Kondensvattnet måste ha fri väg utmed den bakre väggen. Därför ska hyllorna inte sitta hela vägen in. Av samma skäl är det inte bra att stapla matvaror ovanpå varandra mot väggen där kylplattan sitter. Då hamnar kondensvattnet på hyllplanet istället.

Tips: Ett tips är att du varje gång som du rengör kylskåpet även kontrollerar att det inte har hamnat smuts i det lilla avrinningshålet.

Undvik matfett i vasken

Visste du att man kan förebygga stopp i avloppet genom att undvika att få ner matfett i vasken? Matfett stelnar nämligen i avloppet och orsakar stopp i avloppsledningarna.

Ett tips är att torka ur stekpannan med hushållspapper efter användning, och sedan kasta hushållspappret bland ens restavfall. Om man har rinnande fett från matlagningen så kan man hälla det i en plastflaska med skruvkork. Denna slänger man sedan i restavfall som går till sopförbränning.

Skötselråd för spisar med glaskeramikhäll

• Använd gärna ett rengöringsmedel som är gjort för glaskeramikshällar, som till exempel: VitroCare.

• Var noga med rengöringen av undersidorna på kokkärlen då ojämna sådana lätt repar hällen.

• Fastbränt socker, plast, aluminium och överkok med högt sockerinnehåll skall genast avlägsnas med rengöringsskrapa från den heta kokzonen. På så vis kan ytskador på hällen undvikas.

• Repande svampar eller skurmedel skall under inga omständigheter användas. Inte heller kemiskt aggressiva rengöringsmedel som ugnsspray eller fläckborttagningsmedel.

• Om spishällen används som arbetsbänk, tänk på att rengöra den efteråt. Kvarlämnade smutspartiklar kan annars orsaka repor när kokkärlen används.

• Kastrullens eller stekpannan undersida skall passa med kokzonens diameter. För att undvika repor eller liknande skador på hällens ytbeläggning rekommenderar vi användning av kokkärl med slät undersida.

Trivselråd och regler vid grillning
  • Många undrar om man får grilla på sin balkong, men den bästa platsen​ för att grilla är på den gemensamma gården.
  • Ska du köpa en grill så rekommenderar vi en elgrill eftersom den inte ryker. Elgrillen är dessutom den enda grill som är tillåten att använda om du grillar på balkongen.
  • Prata med dina grannar innan du grillar så att ingen far illa av rök och grillos. Röken och matoset från grillen kan räknas som en otillåten störning.
  • Välj tändrör, tändklossar, tändpapper eller eltändare i stället för tändvätska.

Tips:

  • Placera grillen stadigt och lämna den aldrig obevakad.
  • Håll avstånd till byggnader och brandfarliga objekt.
  • Grilla inte vid en träfasad, ett öppet fönster eller under tak.
  • Ha släckredskap till hands.

Räddningstjänsten rekommenderar:

  • På grund av brandrisken ska du inte tömma askan ur grillen förrän dagen efter så att det är helt säkert att glöden har slocknat.
  • För att undvika personskador är det bäst att använda tändrör, tändklossar eller tändpapper. Spruta aldrig tändvätska eller ännu värre T- röd på glöden eftersom risken att bränna sig är stor om lågor slår tillbaka mot flaskan.

Tänk på att:
Engångsgrillar ska källsorteras efter att de använts. Det vill säga: släng papper i tidningsåtervinningen, wellpapp i kartongåtervinningen, galler och metall i metallåtervinningen samt plasten i plaståtervinningen.

Grillkol sorteras som grovsopor. Grillkol från engångsgrillar är indränkt med tändmedel, paraffin eller fotogen, som bryts ner långsamt och är giftigt, släng det inte i naturen.

Förbrukningsartiklar som hyresgästen själv ansvarar för
  • Batterier i brandvarnare och ringklocka
  • Glödlampor (tänk på att inte använda för starka lampor)
  • Lysrör samt glimttändare
  • Duschmunstycke
  • Toalettsits
  • Kolfilter i köksfläkt
  • Svampfilter i köksfläkt (vissa fläktar har svampfilter, vissa har galler)

Om du önskar att vi utför en åtgärd på något ovan så kommer du att bli debiterad för materialkostnad, arbetskostnad samt utkörningsavgift.

Det ska framgå tydligt i serviceanmälan att du önskar köpa tjänsten av oss, i annat fall släcker vi ned din sericeanmälan då felet är något du själv får åtgärda.

Kostnadsexempel vid byte av toalettsits: materialkostnad 275 kr + 485 kr i timmen beräknad tid 0,75. Detta blir alltså 639 kr. Exemplet är taget från Sabo’s nyckeltal för lägenhetsreparationer från år 2016.

Tänk på att det inte endast uppstår en materialkostnad, utan en person ska komma in i lägenheten, och material ska köpas in och arbetet ska utföras.

Hur man byter säkringar

Vi får ofta in frågor från hyresgäster om säkringar och hur man byter dessa. Här kommer tips och råd om säkringar som vi hoppas kan vara till nytta!

Om en lampa/elapparat slutat fungera, kontrollerar du säkringarna först. Är någon trasig byter du den enkelt. Stäng först av den apparat/lampa som kan vara felaktig och dra om möjligt ur kontakten. Sätt i rätt typ av säkring. Det är bra att ha extrasäkringar hemma. I nyare bostäder är säkringen en strömbrytare som enkelt slås av och på.

Tips! Lägg en ficklampa i proppskåpet.

Tips på hur man gör rent spisfläkten

För att luften i din lägenhet ska vara fräsch är det bra om du med jämna mellanrum gör rent köksfläktens filter. I fläkten finns ett spjäll som aldrig är helt stängt och där ska ”gammal” luft strömma ut.

När man lagar mat blir filtret fullt med fett efter ett tag. Då fastnar damm i fettet och ventilationen fungerar inte som den ska. Vi rekommenderar att man rengör filtret varannan månad, eller varje månad om man lagar mycket mat. Använd ett diskmedel som löser fett riktigt bra.

Olika spisfläktar kan skilja sig åt, men principen för att rengöra filtret är ungefär densamma.

  • Filtret sitter bakom ett galler på undersidan av spiskåpan. Du tar loss det genom att hålla inne två knappar och vinkla det nedåt.
  • Lägg gallret på diskbänken med baksidan upp. Filtret hålls fast av en hållare som du tar bort genom att hålla nere två piggar.
  • Skölj filtret i vatten
  • Gör rent filtret med varmt vatten och diskmedel med bra förmåga att lösa fett. Krama sedan ur filtret.
  • Sätt filtret på plats
  • Sätt slutligen fast gallret med klykorna i bakre kanten först och tryck sedan fast det i framkant. Det ska höras ett klick.